top of page
  • תמונת הסופר/תLior Rahamim

צוואה הדדית

תכנון העתיד, דאגה לילדנו והבטחת רכושנו לאחר פטירתנו

נתחיל מההתחלה, ברור לכל אחד מאיתנו שדיון על צוואות אינו מרגש ומושך כמו דיון על רכישת דירת מגורים חדשה או מכונית חדשה. יחד עם זאת, זהו דיון שצריך לקיים וחשיבתו עולה מספר מונים ממחשבות על רכישת רכב ולעיתים - אפילו מרכישת דירה.

1. מהי צוואה ("רגילה")?

צוואה הינה הוראתנו האחרונה, אשר נחתמת במסמך משפטי בעל כללים ברורים וקובעת מה יעשה עם הרכוש שצברנו במהלך חיינו, לאחר פטירתנו.

בשל הרצון הכנה שלנו לדאוג לילדנו וצאצאנו ומתוך תחושת אחריות, אנו רוצים להבטיח שלאחר פטירתנו הרכוש (דירת מגורים, כספים בבנק, תכשיטים, רכבים, כספי ביטוח מפוליסות, מניות וכיו"ב) שצברנו במהלך חיינו יועבר לאנשים הנכונים - מי שאנו בוחרים שיהיו יורשנו. כמובן, שהחלוקה בין יורשנו (במידה ויש יותר מאחד) יכולה להיות שונה מ - 50% - 50% למשל: ילד א' יקבל דירת מגורים וילד ב' יקבל את הכסף בחשבון הבנק.

2. צוואה רגילה - בעיות ודוגמאות

עד לשנת 2005, חוק הירושה לא הכיר באפשרות לערוך צוואה לבני זוג המסתמכת זו על זו. כלומר, כל אחד מבני הזוג יכול היה לערוך צוואה עבור עצמו שאותה יכול היה לבטל או לשנות מתי שרק היה חפץ בכך וללא כל הודעה לצד השני. יתר על כן, במידה וכותב הצוואה היה הולך לעולמו ומותיר לבן הזוג את רכושו, הנפטר לא יכול היה לשלוט ברכוש מכאן והלאה. כלומר, היורש (בן הזוג בחיים) היה מקבל את רכוש הנפטר ויכול היה לעשות בו כרצונו ולהוריש את הרכוש למי שחפץ על אף שלא זאת הייתה כוונת הנפטר.

דוגמא ראשונה:

ניקח כדוגמא, זוג נשוי עם ילדים קטנים שבמשפחה קרה אסון עקב תאונה או מחלה וחס וחלילה אם המשפחה הלכה לעולמה. במצב דברים זה, ירש האב מחצית מהנכסים ויתר הילדים את המחצית השניה בחלקים שווים (במידה ואין צוואה) ובמידה ויש צוואה "רגילה" - על פי הצוואה. הלכה למעשה, יתכן שהאב ירש את כל הנכסים (במידה וכך רשום בצוואה ה"רגילה") או מחצית מהנכסים לכל הפחות.

האב, שרק בתחילת חייו, יכול להכיר אישה חדשה ולהינשא לה. בחלוף שנים, במידה והאב ילך לעולמו, האישה החדשה תירש לכל הפחות חלק מנכסיו ולכל היותר את כל נכסיו (לרבות נכסי האישה הראשונה). במצב דברים זה, בסופו של יום יכול להיווצר מצב בו מי שירש את נכסיה של האישה הראשונה שנפטרה הם ילדיה של האישה השניה. כל זאת, מבלי בכלל שהאישה הראשונה התכוונה לכך! אולי דוגמא זו נראית לכם "קיצונית" או רחוקה - אולם חובה לדעת שאלה מצבים שכיחים מאוד ולדאבוננו עצובים מאוד המביאים לסכסוכים רבים ומלחמות בבתי משפט.

דוגמא שניה:

ניקח כדוגמא, זוג נשוי שערכו צוואות "רגילות" כל אחד בפני עצמו. נניח, לצורך הדוגמא, ששני בני הזוג כתבו, בכל אחד מהצוואות, שהבית המשותף יועבר לבן הזוג שעודנו בחיים. לאחר פטירת האב, יכולה האישה לשנות את צוואתה ולהוריש את הבית המשותף לבן זוג חדש שהכירה. וזאת בניגוד גמור לרצונו הראשוני של האב.

3. הפיתרון - צוואה הדדית.

בשנת 2005 שונה החוק כך שסוף סוף ניתן מענה איכותי למימוש רצון הנפטר גם במידה ובן/בת הזוג שנותרו בחיים עברו ל"פרק ב'" של חייהם.

ראשית, סעיף 8א' לחוק, מכיר בצורך של בני הזוג להסתמך אחד על הצוואה של השניה ומביא לכך שבן הזוג ידע מה יעלה בגורל רכושו גם לאחר פטירתו (!) ובכך למנוע הלכה למעשה "זליגת" נכסים לאנשים לא רצויים.

כיצד מבטלים צוואה הדדית? ישנן מספר אפשרויות:

א. שני בני הזוג בחיים:

המחוקק קובע שכאשר הצדדים חותמים על צוואה הדדית, הם יכולים להיות בטוחים שכל עוד הם בחיים הם ידעו שבן הזוג השני רוצה לשנות את הצוואה (בניגוד לצוואה "רגילה" שם ניתן לעשות שינוי ללא כל הודעה לאחר).

כיצד זה עובד? במידה ושני בני הזוג בחיים ואחד מהם רוצה לבטל את צוואתו (ההדדית) עליו למסור הודעה בכתב על ביטול הצוואה לבן הזוג השני. ברגע שנמסרה הודעה שכזו - בטלות הצוואות (ההדדיות) של שני בני הזוג.

ב. לאחר שאחד מבני הזוג נפטר אולם עדיין לא חילקו את ירושת הנפטר:

יכול בן הזוג בחיים לבטל את צוואתו אך ורק אם הוא מסתלק (לא יבקש שום חלק) מהירושה של בן הזוג שנפטר. כלומר, הירושה של בן הזוג שנפטר תעבור ליתר העיזבון.

ג. לאחר שאחד מבני הזוג נפטר וכבר חילקו את העיזבון:

יכול בן הזוג שבחיים לבטל את צוואתו אך ורק אם ישיב את כל אשר קיבל בירושה מבן הזוג שנפטר ליתר העיזבון ואם השבה כזו אינה אפשרית (למשל ירש דירת מגורים וכבר מכר אותה) אזי יצטרך להשיב את שווי הירושה בכסף. במידה ולא יעשה כן - לא יוכל לשנות צוואתו!

4. סיכום

עריכת צוואה איכותית ומדוייקת אשר משקפת את רצון בני הזוג בעודם בחיים הינה קריטית לצורך שמירה על האינטרסים של צאצאכם העתידיים.

אי קבלת החלטה בדבר הממון לאחר הליכתנו מהעולם או שאננות מצידנו, משאירה את צאצאנו חשופים לשינויי החיים אשר יתרחשו לאחר מותנו.

בין אם אתם תושבי חריש ובין אם לאו, אנו ממליצים לכם בחום להיוועץ עם עו"ד ולערוך צוואה תקינה אשר תשקף את רצונותיכם בעתיד ותדאג לעתיד ילדכם וצאצאכם.

בין באמור בכתבה זו משום חוות דעת משפטית או המלצה ואין בה כדי למצות את כל הסוגיות הנוגעות לנושא זה. אין בכתבה זו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני, ובכל מקרה יש להתייעץ עם עו"ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדות ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. כתבה זו נכתבה בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועדת לנשים וגברים כאחד.

38 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה צריך לכלול הסכם פינוי בינוי?

כבכל תחום, לפני חתימת החוזה כל היזמים ואנשי המקצוע השונים יעשו כל שניתן על מנת שהם אלה שיבחרו לבצע את הפרויקט. תפקיד הנציגות ועורכי הדין המלווים את הדיירים הוא לוודא שההסכם שנכרת בין הדיירים לבין היזם

החלטתם לרכוש דירה מקבלן באור ים? רוצים לדעת מה הצעד הבא שלכם בהליך רכישת הדירה? הכתבה הזאת עבורכם

תהליך רכישת דירה, על אחת כמה וכמה בשכונת מגורים חדשה לגמרי כגון אור ים, כולל בתוכו רגשות רבים: התרגשות, שמחה, אושר וגם לחץ ואי וודאות. הרגשות אלה הינן לגיטימיות וברורות מאליו. עסקת רכישת דירה הינה אחת

bottom of page