top of page
  • תמונת הסופר/תLior Rahamim

מעסיק עובדים? כדאי שתדע את חובותיך!​

המשפט השגור בפי רבים: "יש להקדים תרופה למכה" מתאים כמו כפפה ליד ביחסי העבודה השוררים בין המעסיק לעובדיו. אין ספור הליכים משפטיים היו יכולים להימנע לו רק המעסיק היה מתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין המתמחה בדיני עבודה בכל הנוגע לחובותיו כלפי העובדים המועסקים בשירותיו ועל הדרך הנכונה עליו לפעול על פי דין.

על אף האחריות הרבה המוטלת על מעסיק, נראה כי גם כיום בעידן האינטרנט, חובות רבות החלות על מעסיק אינן ידועות לו, ויתכן והוא יחוב באחריות כבר משלב ראיון העבודה וכמובן, בהמשך, לאורך תקופת העסקה ועד לסיומה.

דנה (שם בדוי), התייצבה לראיון עבודה במרפאה בעודה בחודש השישי להריונה. מיד לאחר שהתיישבה מול מראייניה, שאלה אותה מנהלת המרפאה: "רגע, את בהריון?", ולאחר שדנה השיבה בחיוב, הודיעה לה המנהלת "אה, אז חבל שטרחת להגיע מרחוק, אנחנו לא מקבלים נשים בהריון". דנה נדהמה מאמירתה הפוגענית של המנהלת, אולם בלעה את עלבונה ונותרה קפואה על כסאה. בסופו של הראיון הודיעה המנהלת כי לא הייתה כל מניעה לקבלה לעבודה לולא הריונה, ואיחלה לה לידה קלה, מבלי לדעת כי בשתי דקות קריטיות אלה גזרה המנהלת על עצמה חובת פיצוי שעשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים בגין אפליה פסולה לפי חוק שוויון הזדמנויות לעבודה.

לו הייתה המנהלת מודעת להוראות הדין המחייבות להעניק יחס שווה למועמדים לעבודה ואוסרים על מעסיק להפלות בין דורשות עבודה מחמת הריונן בעת קבלתן לעבודה - היא הייתה נזהרת בלשונה מתוך הבנה כי היא פועלת בניגוד לדין.

זוהי דוגמא אחת מיני רבות למצבים בהם חובה על מעסיק לדעת מראש את המותר והאסור להתנהלות תקינה כבר בשלב הקבלה לעבודה.

להלן נסקור מספר כללים (בלתי ממצים) שמעסיקים רבים נכשלים בהם:

1. כשאתה מזמן עובד לראיון עבודה, ישנן שאלות שעליך להימנע מלשאול, כגון: מצב משפחתי, נטייה מינית, גיל, השתייכות דתית / לאומית ועוד.

2. אם החלטת כי המועמד אינו מתאים למשרה, חובה עליך להודיע למועמד על כך בתוך זמן סביר.

3. אם החלטת להעסיק את המועמד, עליך למסור לו הודעה לעובד על תנאי עבודתו בתוך 30 ימים ממועד תחילת עבודתו, אחרת, במקרה של מחלוקת הנוגעת לתנאי העסקה בעתיד, חובת ההוכחה תחול עליך ביחס לתנאי העבודה השנויים במחלוקת.


4. המועד לתשלום השכר ולמסירת תלושי שכר, הם עד ליום התשיעי בחודש העבודה העוקב. חריגה ממועד זה עשויה לחייב אותך בפיצויים לדוגמא ובחובת תשלום בגין הלנת שכר.

5. בסיום העסקת העובד, עליך להקפיד על כללי השימוע, ובמידה והחלטת לפטרו, עליך להודיע לעובד על כך תוך זמן סביר ולצייד אותו באישור על תקופת העסקה (ובמידת הצורך לשחרר את פיצויי הפיטורים להם הוא זכאי).

היום יותר מתמיד קיימת חובה של מעסיק לנהל את עסקו בצורה נכונה ותקינה, לשמור על זכויות עובדיו ובכך לייתר הליכים משפטיים נגדו.

כותבת הכתבה הינה עו"ד ריטה פרייס - מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד רחמים נעים ושות'.

אין באמור בכתבה זו משום חוות דעת משפטית או המלצה ואין בה כדי למצות את כל הסוגיות הנוגעות לנושא זה. אין בכתבה זו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני, ובכל מקרה יש להתייעץ עם עו"ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדות ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. כתבה זו נכתבה בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועדת לנשים וגברים כאחד.

8 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה צריך לכלול הסכם פינוי בינוי?

כבכל תחום, לפני חתימת החוזה כל היזמים ואנשי המקצוע השונים יעשו כל שניתן על מנת שהם אלה שיבחרו לבצע את הפרויקט. תפקיד הנציגות ועורכי הדין המלווים את הדיירים הוא לוודא שההסכם שנכרת בין הדיירים לבין היזם

החלטתם לרכוש דירה מקבלן באור ים? רוצים לדעת מה הצעד הבא שלכם בהליך רכישת הדירה? הכתבה הזאת עבורכם

תהליך רכישת דירה, על אחת כמה וכמה בשכונת מגורים חדשה לגמרי כגון אור ים, כולל בתוכו רגשות רבים: התרגשות, שמחה, אושר וגם לחץ ואי וודאות. הרגשות אלה הינן לגיטימיות וברורות מאליו. עסקת רכישת דירה הינה אחת

bottom of page