top of page
  • תמונת הסופר/תLior Rahamim

היטל השבחה במכירת דירת מגורים

רוצים למכור את דירתכם בחריש? שימו לב להיטל ההשבחה.

היטל השבחה הוא תשלום הנדרש מבעל מקרקעין על ידי הוועדה המקומית (בחריש - הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה חריש) אשר אישרה תוכנית בניין עיר (תב"ע) והביאה בכך לעליית שווי הנכס. החובה לתשלום ההיטל חלה על הבעלים של הדירה (הבעלים ביום שבו אישרו את התב"ע). יחד עם זאת, המוכר והרוכש יכולים לקבוע בינהם, כי מי שישלם בפועל את היטל ההשבחה הוא הרוכש. זוהי הסכמה שבין הצדדים ומחייבת אותם בלבד ולא את הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה חריש.

כעיקרון, גובה היטל ההשבחה עומד על מחצית עליית הערך של הדירה בעקבות אישור התב"ע החדשה - וכל זאת על פי הערכת שמאי, חוזה הרכישה וחוזה המכירה.

המועד בו ישלמו את היטל ההשבחה הוא היום שבו בעלי הדירה יממשו את הזכויות. בקצרה נכתוב, כי מדובר ביום שבו הבעלים ימכור את הדירה או לחלופין היום שבו הבעלים יקבל היתר לבנית אותה תוספת שהעניקה התב"ע החדשה (לפי המוקדם מבינהם).

1. בניית 25 מ"ר נוספים לכל דירה.

ביום 10.3.2017 התקבלה החלטה בישיבת המליאה של הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה חריש, לפיה לכל דירה בחריש 1א (השכונות החדשות המאוכלסות - שכונת החורש ושכונת אבני חן) ולמעט חריגים תינתן תוספת בנייה של עד 25 מ"ר ובתנאי שכל אגף הבניין יבצע את השיפוץ בו זמנית.

לדוגמא, אם כל בעלי הדירות בצד הצפון מזרחי של הבניין ירצו להוסיף חדר נוסף - הדבר יתאפשר (במידה ויעמדו בדרישות הוועדה המיוחדת). אולם לא ניתן לבצע את התוספת במידה וישנם מתנגדים / לא כל האגף מסכים.

בקבלה ואישור החלטה זו, העלתה הוועדה המיוחדת הלכה למעשה את שווי הדירות בחריש. אם עד כה הבית הנתון היה בנוי מ 4 חדרים, כעת יש לו פוטנציאל להיות 25 מ"ר יותר - לכך ישנו ערך רב הטעון מיסוי - היטל השבחה.

גובה ההיטל יקבע על ידי שמאי אשר יקבל לידיו את חוזה המכירה והרכישה (שאמצעותו רכש המוכר את הנכס) ויקבע את גובה ההיטל (גובה היטל משוער 13,000 ש"ח - 20,000 ש"ח). חשוב לציין כי ההיטל ישולם אך ורק במכירת הדירה או בקבלת היתרי בנייה למימוש זכויות הבניה - לא לפני.

2. בניית 60 מ"ר לדירת הגג

ביום 7.3.2017 התקבלה החלטה במליאת הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה חריש, לפיה כל דירת גג בחריש 1א (השכונות החדשות המאוכלסות - שכונת החורש ושכונת אבני חן) ולמעט חריגים, תוכל להוסיף עד 60 מ"ר(!) נוספים לדירה. כמובן שבאחריות בעל הדירה לדאוג לדוודים ולשאר מערכות האינטלציה והצנרת כך ששאר דיירי הבניין לא יפגעו.

החלטה זו משביחה את דירות הגג בצורה משמעותית וגובה ההיטל יכול להגיע לסכום של 100,000 ש"ח.


במידה והנכם מעוניינים למכור את דירתכם בחריש, עליכם לקחת בחשבון את היטל ההשבחה שתצטרכו לשלם בזמן המכירה.

בהערת אגב נכתוב, כי אל לקורא להתבלבל בין היטל השבחה למס שבח. על אף השמות הדומים, ישנם הבדלים מהותיים בין שני אלה.

שיפוץ והרחבת דירה בבניין מגורים אינו דבר פשוט ומצריך סיוע וליווי של עורך דין הבקיא הן בתחום המקרקעין ככלל והן במאפייניה של חריש בפרט. הנכם מוזמנים ליצור עימנו קשר בכל שאלה.

אין באמור בכתבה זו משום חוות דעת משפטית או המלצה ואין בה כדי למצות את כל הסוגיות הנוגעות לנושא זה. אין בכתבה זו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני, ובכל מקרה יש להתייעץ עם עו"ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדות ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. כתבה זו נכתבה בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועדת לנשים וגברים כאחד.

29 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

מה צריך לכלול הסכם פינוי בינוי?

כבכל תחום, לפני חתימת החוזה כל היזמים ואנשי המקצוע השונים יעשו כל שניתן על מנת שהם אלה שיבחרו לבצע את הפרויקט. תפקיד הנציגות ועורכי הדין המלווים את הדיירים הוא לוודא שההסכם שנכרת בין הדיירים לבין היזם

החלטתם לרכוש דירה מקבלן באור ים? רוצים לדעת מה הצעד הבא שלכם בהליך רכישת הדירה? הכתבה הזאת עבורכם

תהליך רכישת דירה, על אחת כמה וכמה בשכונת מגורים חדשה לגמרי כגון אור ים, כולל בתוכו רגשות רבים: התרגשות, שמחה, אושר וגם לחץ ואי וודאות. הרגשות אלה הינן לגיטימיות וברורות מאליו. עסקת רכישת דירה הינה אחת

bottom of page