מידע משפטי לתושבי חריש בנושא זכויות עובדים לקבלת דמי חגים

החגים הבאים עלינו לטובה כבר בפתח וכמידי שנה חוזרות ונשנות שאלות בעניין הזכאות לתשלום דמי חגים.
במאמר הקצר הבא ננסה לעשות קצת סדר.

מי זכאי לתשלום דמי חגים?

בצו הרחבה הסכם מסגרת-2000 נקבע, כי רק עובד שאינו חודשי (כלומר- בעובד שעתי או יומי) זכאי לקבלת דמי חגים בכפוף לעמידה ב-3 התנאים הבאים:
1. העובד השלים 3 חודשי עבודה.
2. החג לא חל בשבת ולא ביום אחר בשבוע שבו ממילא לא עובדים במקום העבודה (למשל, יום שישי במקום עבודה שבו נהוג לעבוד בימים א'-ה' בלבד).
3. העובד עבד ביום שלפני החג וביום שאחרי החג.

תשלום דמי חגים ישולם גם לעובד שנעדר בימים אלה (יום לפני החג וביום שאחריו) בהסכמת המעסיק.
לדוגמא: חופשה מרוכזת שהמעסיק החליט לקיים במקום העבודה.

לעומת העובד השעתי, העובד החודשי לא יהא זכאי לתשלום נפרד בשכרו בעבור ימי חג, שהרי משכורתו הינה משכורת קבועה המשולמת לעובד מדי חודש.

חשוב להזכיר כי הזכאות לתשלום דמי חגים אינה תלויה בהיקף המשרה של העובד, אלא נדרש כי העובד יעמוד אך ורק בשלושת התנאים שצוינו לעיל.

גובה תשלום דמי החגים?
אין קביעה מהו גובה תשלום דמי החגים בצו ההרחבה. יחד עם זאת, הפרשנות הנוהגת היא תשלום ערך זהה לתשלום בעבור יום עבודתו של העובד.
ניתן לאמוד את גובה התשלום על דרך האומדנא - משמע, בחינת ממוצע שעות עבודתו של העובד ליום בשנה האחרונה ולפיו ישולמו בהתאמה דמי החגים.

אילו חגים הינם בתשלום?

כל עובד על פי דתו.
לעובדים יהודים - 9 ימי חג כדלקמן:
2 ימי ראש השנה,
יום כיפור,
2 סוכות,
2 ימי פסח,
יום העצמאות
וחג השבועות.

עובד לא יהודי זכאי לקבל תשלום בעבור ימי חג בהתאם לדתו.

שנה טובה ומתוקה🍯

המאמר נכתב על ידי עורכת הדין קארין עוז, מנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד רחמים נעים ושות'.

אין באמור בכתבה זו משום חוות דעת משפטית או המלצה ואין בה כדי למצות את כל הסוגיות הנוגעות לנושא זה. אין בכתבה זו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני, ובכל מקרה יש להתייעץ עם עו"ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדות ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. כתבה זו נכתבה בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועדת לנשים וגברים כאחד.